We verzorgen in de komende maanden verschillende leeractiviteiten rond dit thema. Ga naar ABDleerportaal voor meer informatie.

Voor de effectiviteit en de betrouwbaarheid van de Rijksoverheid is het belangrijk dat topambtenaren transparant zijn over bijvoorbeeld de advisering aan bewindspersonen en resultaten van beleid. Regelmatig reflecteren op het eigen handelen en dat van hun teams helpt topambtenaren hierbij en zorgt ervoor dat zij hun zelflerend vermogen vergroten. Voortdurende zelfverbetering houdt topambtenaren flexibel en adaptief en draagt eraan bij dat topambtenaren hun prestaties blijven verbeteren in een steeds veranderende werkomgeving.

Het directoraat-generaal Algemene Bestuursdienst ondersteunt topambtenaren deze vaardigheid verder te ontwikkelen. We bieden topambtenaren onder meer de mogelijkheid, samen met collega’s en onder begeleiding, deel te nemen aan intervisiebijeenkomsten (intercollegiale consultatie).

We bieden je daarnaast de mogelijkheid met collega’s te reflecteren op specifieke complexe opgaven via zogenoemde Harvard Cases. Harvard Cases gaan uit van discussion based-learning en geven inzicht in hoe verschillende mensen met dezelfde informatie tot uiteenlopende conclusies komen, en waarom die brede blik zo belangrijk om opgavegericht te kunnen samenwerken.