Foto Michel Groothuizen (midden), voorzitter Raad van Bestuur van de Kansspelautoriteit

Het werkbezoek

In deze rubriek vertellen topambtenaren hoe zij met werkbezoeken meer gevoel proberen te krijgen bij de praktijk en de uitdagingen die daar spelen.

‘Ik werk sinds juli bij de Kansspelautoriteit en ben het speelveld nog volop aan het leren kennen. Tijdens mijn werkbezoeken word ik niet door iedere kansspelaanbieder met een glimlach ontvangen. Nu we steeds strenger toezicht houden, worden we vanuit hun perspectief immers steeds vervelender. Sommige legale aanbieders zoeken de grenzen van de wet op. Ze lijken zich meer zorgen te maken over hun beurswaarde dan over hun zorgplicht richting gokkers. Ik benadruk dan dat ze zich bewust moeten zijn van hun maatschappelijke rol.’

‘Door mijn werkbezoeken begrijp ik de perspectieven en problemen van aanbieders beter’

Behoefte aan duidelijkheid

‘Tijdens mijn werkbezoeken merk ik dat aanbieders zoals de Nederlandse Loterij, waaronder onder andere de Staatsloterij en TOTO vallen, vooral willen weten waar ze aan toe zijn. De huidige Wet Kansspelen op afstand uit 2021 kent nog relatief veel open normen. Met die wet werd de gokmarkt opengesteld, maar de gevolgen daarvan waren nog niet te overzien. Aanbieders geven aan dat ze nu behoefte hebben aan een duidelijk en gelijkwaardig speelveld, zodat er geen concurrentie ontstaat rondom het naleven van normen.’ 

Minder complexe regels

‘Door mijn werkbezoeken, zoals deze bij de Nederlandse loterij in Rijswijk, begrijp ik de perspectieven en problemen van aanbieders beter. Ik zie daardoor ook in dat we sommige regels minder complex kunnen maken. Daarmee verhogen we de kwaliteit van wetgeving. Helaas is er ook nog een hele wereld van illegale, veelal buitenlandse aanbieders. Zij moeten stevig worden aangesproken op hun praktijken. Als maatschappij moeten we gokkers soms tegen zichzelf in bescherming nemen.’