Naam: Erik Schreijen
Opdracht: MT-lid Primair Proces en Operatie bij de Dienst Huurcommissie

Waarom sprak deze opdracht je aan?

Interim-opdracht

Binnen het programma ABD Interim verbreden topambtenaren in drie jaar hun horizon via passende interimopdrachten, maatwerkbegeleiding en een leergang op het gebied van verander- en interimmanagement. In deze rubriek vertellen deelnemers aan het ABD-interimprogramma over hun huidige opdracht.

Erik Schreijen, MT-lid Primair Proces en Operatie bij de Dienst Huurcommissie

‘Ik leer mijn eigen referentiekader aan de kant te schuiven’

‘Ik wilde graag eens aan de andere kant van de tafel zitten. Als beleidsmaker bij onder andere JenV was ik vooral bezig met de middellange en lange termijn. De uitvoerbaarheid was bij het maken van beleid wel altijd een belangrijk onderdeel, maar organisaties zoals het OM of Slachtofferhulp Nederland zitten toch een stuk dichter op de maatschappij. Ik kwam vaak vol energie terug van werkbezoeken aan deze organisaties. Ik was daarom ook meteen enthousiast over mijn huidige opdracht bij de Huurcommissie. Een andere reden is dat ik wilde meemaken hoe het is om in een echte productieketen te werken, waar op de cijfers wordt gestuurd. In een beleidsstuk kun je met woorden iets nog weleens verzachten, maar de cijfers liegen niet.’

Waar ben je concreet mee bezig?

‘Ik werk onder andere aan procesverbetering, zoals ik altijd graag doe. Wat kan beter en eenvoudiger in de manier waarop de Huurcommissie geschillen tussen huurders en verhuurders afhandelt? Hiervoor blijken intern veel goede ideeën te leven, maar medewerkers komen er simpelweg niet aan toe. Ik haal die ideeën nu op en zoek samen met de teams naar de meest impactvolle oplossingen. Daarbij heeft de mate van detail in het werk van de Huurcommissie me verrast. Neem het puntensysteem voor huurwoningen. Hiervoor is regelgeving tot het aantal keukenkastjes aan toe. In die zin verbreedt de organisatie mijn perspectief enorm.’ 

Wat is je meest waardevolle les tot nu toe?

‘In de uitvoering heb je te maken met andere risico’s dan aan de beleidskant. Is er op het departement sprake van een ICT-storing in je informatiehuishoudingsysteem? Dan stuur je de nota maar een keer per e-mail door. Maar bij de Huurcommissie kunnen we bij zo’n storing geen enkele zaak afhandelen. Je moet dus goed luisteren en doorvragen, ook als je een probleem niet direct herkent als een topprioriteit. Zeker in een nieuwe omgeving. Ik leer hier mijn eigen referentiekader aan de kant te schuiven.’

Over ABD Interim

ABD Interim is een programma voor ervaren overheidsmanagers (met een arbeidsovereenkomst binnen de overheid) vanaf schaal 15. Na een uitgebreide toelatingsprocedure krijgen ABD’ers drie jaar lang een maximale ontwikkel- en leerervaring. Met passende interim-opdrachten, maatwerkbegeleiding en een leergang op het gebied van verander- en interimmanagement.