Esther Stegman is sinds kort directeur Informatievoorziening en Systemen bij de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG). Hiervoor werkte ze bij de Volksbank als hoofd Productmanagement.
'Het voelt voor mij alsof ik een nieuw leven ben gestart, nu ik de financiële sector achter me heb gelaten. Mijn overstap was een bewuste keuze. Ik heb het erg naar mijn zin gehad bij de Volksbank en heb er veel geleerd. Hoe je agile werkt en risico’s kunt beheersen, bijvoorbeeld. De betaalsector is bovendien een van de meest innovatieve sectoren ter wereld, waardoor ik veel kansen kreeg. Het toenemend belang van identiteit, data en de ethische vraagstukken die hieromheen spelen, zetten mij echter op een goed moment aan het denken.
Ik was in de afgelopen jaren betrokken bij de implementatie van een Europese Richtlijn die onder meer eist dat banken met een standaard API de betaalrekening van klanten toegankelijk maken voor derde partijen. Praktisch betekent dit dat een bedrijf inzicht kan krijgen in de transactiegegevens van een klant, wanneer de klant hiervoor toestemming geeft. Zo’n bedrijf kan dan een volledig profiel van eenklant maken: betaalt hij bijvoorbeeld een lidmaatschap aan een politieke partij of aan een kerk, waar doet hij boodschappen, wat doet hijin het buitenland en hoe zit het met zijn ziektekosten?
Ik realiseerde me dat de klant vaak kwetsbaarder is dan hij zich realiseert en dat de burger in dit geval niet zonder de overheid kan! Dat is de reden dat ik deze kant uitkeek voor een volgende stap. De RvIG heeft de ambitie om autoriteit en regisseur te zijn van het veilig en betrouwbaar gebruik van identiteitsgegevens. Er zit hier veel kennis, ervaring en denkkracht. Over de weg voorwaarts kan ik nu meedenken, ik hoop vanaf hier dan ook de verantwoordelijkheid te kunnen nemen die ik zocht!’